A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) döntése szerintaz Első Magyar Karbongazdálkodási Kft. (EMK) megtévesztő tájékoztatást adott tevékenységének minisztériumi Jóváhagyó Nyilatkozatra hivatkozással történő népszerűsítése során, továbbá megalapozatlanul ígérte a projektpartnereknek, hogy az általuk vállalt talaj-előkészítési, tápanyag-utánpótlási gyakorlat megvalósításához kapcsolódó többletköltségek ellentételezését az emisszió megtakarítás piaci értékesítésének pénzügyi fedezetéből biztosítja számukra. A jogsértés elkövetéséért 1.000.000 forint bírságot szabott ki a GVH.
A globális szén-dioxid kereskedelem működését az 1997-ben elfogadott Kiotói Jegyzőkönyv alapozta meg. Magyarország kizárólag a nemzetközi kötelezettségvállalásokkal összhangban jogosult együttes végrehajtási projektekben való részvételre.A Kiotói Jegyzőkönyv alapján az ilyen típusú projektek ún. ERU (EmissionReduction Unit, kibocsátás-csökkentési egység) karbon krediteket hozhattak létre, amennyiben sikeresen teljesítették a szigorúan szabályozott hazai és nemzetközi jogszabályi feltételeket. A hatályos hazai jogszabályi környezetnek megfelelően a Magyar Állam által elismert együttes végrehajtási projekt csak 2012. december 31-ig működhetett. Ha a tevékenység a maga fizikai valójában ezt követően folytatódott is, az már nem tekinthető együttes végrehajtási projektnek a hatályos magyar szabályozás alapján.
Az EMK által szervezett projekt lényege, hogy a fenntartható mezőgazdasági technológia alkalmazásán túl a program megvalósítása révén csökkentett üvegházhatású gáz (ÜHG)-kibocsátáspiacosítható, azaz karbonkreditek formájában eladható, ugyanakkor az állami piacon az együttes végrehajtási projekt csak a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium által kiállított Jóváhagyó Nyilatkozat birtokában működhetett, amellyel az EMK 2013. január 1-jétől nem rendelkezett.
A GVH megállapította, hogyaz EMK főként a http://karbonprogram.hu/ oldalon megjelenő honlapi kommunikációja, valamint egyéb módon a partnercégekhez, gazdálkodókhoz eljuttatott tájékoztatása jogsértő volt, ugyanis az EMK
· 2013 januárja és augusztusa közötti kommunikációjában egyáltalán nem jelezte a partnerei felé, hogy az állami piacon a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Támogató Nyilatkozata nem teszi alkalmassá kibocsátás csökkentési egységek létrehozására, hitelesítésére, megvételére, illetve átadására, valamint
· elhallgatta a partnerei elől, hogy minisztériumi Jóváhagyó Nyilatkozattal
2013. január 1-je után nem rendelkezett, holott a projekt az államközi piacon e nélkül nem működhetett,
· megalapozatlantájékoztatástadott a projektpartnereknek arról, hogy az államikarbonprogram révénaz általuk vállalt talaj-előkészítési, tápanyag-utánpótlási gyakorlat megvalósításához kapcsolódó többletköltségek ellentételezését az emisszió megtakarítás piaci értékesítésének pénzügyi fedezetéből biztosítja számukra.
A GVH a bírság kiszabásakor az EMK 2013. évi nettó árbevételéből indult ki.
Súlyosító körülményként értékelte többek között, hogy
· a kommunikáció hatására az EMK számos projektpartnerrel kötött szerződést,
· a jogsértés hatása időben elhúzódó, a közzétett tájékoztatásban bízva a projektpartnerek az EMK-val öt mezőgazdasági évre szóló megállapodásokat kötöttek,
· az EMK olyan körülmények között folytatott kifogásolható kommunikációs gyakorlatot, hogy a partnereinek nehezen lehetett információkat gyűjteni akár az államközi, akár az önkéntes kvótapiac működésével kapcsolatban, valamint az EMK részére kiállított minisztériumi dokumentumok érvényessége és joghatásai vonatkozásában.
Enyhítő körülményként értékelte a GVH, hogy a karbonprogram környezetvédelmi célokat szolgál.
Forrás: GVH sajtóközlemény